logo

K čemu je program celkového odměňování a jak ho vytvořit?

7.11.2023

cover image

Program celkového odměňování neboli total rewards program je soubor mezd, benefitů a dalších výhod, které nabízí firma svým zaměstnancům. Mít dobře nastavený total rewards program pomáhá přitáhnout ty nejlepší kandidáty na trhu a také si je udržet. Co všechno takový program zahrnuje a jak ho nastavit?

Na začátku zdůrazněme, že se program pro celkové odměňování neskládá pouze ze mzdy a finančních či nefinanční benefitů, ale také z dalších výhod, jako je příjemné pracovní prostředí, možnost kariérního rozvoje a dostatek uznání. To všechno přispívá ke spokojenosti zaměstnanců a posiluje jejich loajalitu k firmě. Zároveň je motivuje k lepším výkonům.

5 základních složek programu celkového odměňování

  • Mzda: Jedná se o základní finanční odměnu za práci, která zahrnuje mzdu či plat, bonusy, provize a další formy odměňování podle výsledků.
  • Benefity: Myslí se jimi doplňkové finanční nebo nefinanční výhody, které zaměstnavatel poskytuje zaměstnancům kromě platu. Patří sem například příspěvky na pojištění, dovolenou, stravování nad rámec zákona, možnost využívat firemní auto k soukromým účelům atd.
  • Pracovní prostředí: Jsou to fyzické a psychologické podmínky, ve kterých zaměstnanec pracuje. Spadá sem například bezpečnost, ergonomie, ale i flexibilita práce, možnost pracovat na dálku, dále firemní kultura, hodnoty a etika, které se projevují v každodenním jednání se zaměstnanci a v činnosti celé firmy.
  • Kariérní rozvoj: Jedná se o příležitosti k růstu a získávání kvalifikace, které umožňují osobní a profesionální rozvoj zaměstnanců. Zahrnuje například hrazení nebo příspěvky na školení, mentoring a coaching, dále kvalitní feedback, plánování kariéry, rotace pozic a povýšení.
  • Uznání: Patří sem veškeré formy ocenění, které zaměstnavatel uděluje zaměstnancům za jejich přínos organizaci. Mohou mít podobu veřejného ocenění, dárků, pochval a poděkování.

Jak vytvořit dobrý program celkového odměňování

  1. Zhodnoťte stávající strategie
  2. Začněte vyhodnocením stávajícího programu odměňování. Můžete vycházet z toho, co společnost nabízí jako pobídky jen některým složkám zaměstnanců, a vytvořit něco podobného pro všechny. Pokud například společnost poskytuje peněžní bonus zaměstnancům, kteří překročí měsíční prodejní kvótu, vytvořte další motivační strategie, které lze nabídnout všem, jež přispívají k dosažení cílů společnosti.
  3. Požádejte o podněty při plánování a vývoji nového programu
  4. Při hodnocení současných motivačních programů a při brainstormingu nových nápadů se snažte získat co nejvíc podnětů z firmy: je dobré oslovit lidi na různých pozicích ve firmě od řadových zaměstnanců před teamleadery až po nejvyšší vedení. Dalším zdrojem nápadů může být celofiremní průzkum. Dotazování vám poskytne přehled o tom, co v rámci současného motivačního programu funguje a co je třeba zlepšit. Navíc získáte návrhy na nové formy odměn.
  5. Zohledněte tržní trendy a konkurenci
  6. Aby byl total rewards program atraktivní pro současné i potenciální zaměstnance, je nutné sledovat i situaci na trhu a nabízet takové odměny a benefity, které budou konkurenceschopné. V tom vám pomůže Platový nástroj Platy.cz, který má k dispozici data nejen o mzdách, ale i o benefitech, které různě velké firmy napříč trhem svým lidem nabízejí. Situaci na trhu je potřeba pravidelně monitorovat a total rewards program tomu přizpůsobovat.
  7. Nápady vyhodnoťte a stanovte metodiku odměňování
  8. Na základě získaných podnětů navrhněte, jak zavést nové prvky do stávajícího systému odměn. Stanovte také konkrétní milníky nutné pro získání nároku na odměny a metody, jak určit, kdy někdo těchto stanovených milníků dosáhne. Efektivní strategie odměňování kombinují individuální a týmové pobídky, aby ocenily individuální úsilí i týmové úspěchy. Také je dobré nabízet určitou flexibilitu v čerpání benefitů podle individuálních potřeb zaměstnanců. Program odměňování bude firmu něco stát, proto je potřeba vyhodnotit, jaké prvky do programu zařadit i vzhledem k nákladům, které si to vyžádá.
  9. Propagujte nový total rewards program
  10. Aby byl total rewards program účinný, informujte o něm zaměstnance prostřednictvím různých kanálů, jako jsou intranet, e-maily, letáky, prezentace, schůzky a další. Je potřeba především vysvětlit, jak je výkon zaměstnanců propojen s odměnami a benefity nového programu. Zaměstnanci i nadřízení by také měli mít jasno v tom, jak se měří týmový a individuální pokrok.
  11. Vyhodnoťte a změřte účinnost nové strategie
  12. Po zavedení nové strategie odměňování vyhodnocujte její účinnost. Mezi hlavní ukazatele, které je třeba sledovat, patří zvýšení výkonnosti jednotlivých zaměstnanců, týmů i celé společnosti. Pomohl nový rewards program k dosahování klíčových cílů společnosti? Smysluplná a motivační strategie celkového odměňování by se měla v průběhu času projevit ve vyšší produktivitě, a díky tomu i na finančních výsledcích společnosti. Zároveň by firma měla ušetřit díky nižší fluktuaci a vyšší retenci zaměstnanců. Nezanedbatelným přínosem je i posílení značky zaměstnavatele. Pokud program odměňování dobře zafunguje, lidé u vás budou rádi pracovat, ačkoliv nebudete nabízet výrazně nadprůměrné mzdy.

Čemu se při vytváření total rewards programu vyhnout

  • Nedostatečnému financování: Firma musí být schopná pokrýt náklady na odměny a benefity total rewards programu. Pokud je program podfinancovaný, může to vést k nespokojenosti, frustraci a odchodu zaměstnanců.
  • Nespravedlivému fungování: Total rewards program musí být spravedlivý a transparentní pro všechny zaměstnance. Pokud tomu tak není, může to způsobit konflikty mezi zaměstnanci, posílit jejich nedůvěru vůči firmě a vést ke ztrátě motivace dosahovat vytyčených cílů.
  • Nepružnosti systému: Je také potřeba, aby byl total rewards program flexibilní a aby bylo možné ho přizpůsobovat změnám uvnitř i vně firmy. Jestliže je strategie odměňování rigidní nebo zastaralá, nebude pro stávající ani pro potenciální zaměstnance dostatečně atraktivní.

Zjistěte, zda vyděláváte férově

Získejte bezplatné osobní srovnání platu.

arrow Srovnejte si plat